Całkiem możliwe, że pewnego dnia spojrzymy wstecz na QR Code jako na narzędzie z czasów starożytnych, relikt przeszłości, który naszym zdaniem miał swój czas. Niemniej jednak, żyjemy dzisiaj i do odwołania, w kodzie QR jest coś mistycznego i magicznego. Mistyczna w swoim wyglądzie, magiczna w działaniu, technologia QR Code (Quick Response), przeżywa rozkwit, na całym świecie.
Wszystko, co zawsze chcieliście wiedzieć o kodzie QR, ale baliście się zapytać… Jest tutaj!
Co to jest kod QR?
Po pierwsze… Pierwotnie zaprojektowany dla przemysłu motoryzacyjnego w Japonii, kod QR wykorzystuje tryby kodowania numerycznego, alfanumerycznego i bajtowego/binarnego do przechowywania danych, które mogą być łatwo dostępne za pomocą smartfona, tabletu lub komputera. W przeciwieństwie do tradycyjnego kodu kreskowego, który przechowuje ograniczone dane, kod QR zawiera dużo (dużo, dużo!) więcej informacji.
Dziwny obraz kodu QR od tego czasu ewoluował, aby zapewnić szeroki zakres usług. Po pierwsze, w Azji demokratyzacja kodu QR oznaczała przejście do technologii, która szybko łączy użytkowników z informacjami i usługami. W Chinach kody QR są wykorzystywane do dokonywania płatności offline, udostępniania chronionej hasłem sieci Wi-Fi, przekazywania pieniędzy, udostępniania informacji kontaktowych, logowania się na stronie internetowej i wielu innych.
O co chodzi z kodem QR?
Jedną z głównych zalet kodów QR jest łatwość i szybkość, z jaką angażują one użytkowników.
Prostą rzeczą w człowieku jest to, że lubi… prostotę. A kod QR jest prosty w obsłudze. Wystarczy zeskanować obraz, a zamierzona akcja, jakakolwiek by ona nie była, zostanie wykonana automatycznie. Magiczna różdżka, dzięki której szybciej dostaniesz się z punktu A do punktu B.
Jak stworzyć kod QR?
Kod QR można stworzyć w mniej niż minutę. Po zeskanowaniu przenosi użytkownika na stronę internetową, portal społecznościowy, do koszyka, itp. Istnieje wiele różnych sposobów wykorzystania kodu QR.
Proces tworzenia kodu QR jest tak prosty, że ci, którzy go odkrywają, uderzają się w czoło rękami i zastanawiają się, dlaczego nie używali go wcześniej… Może się nawet okazać, że po stworzeniu swojego pierwszego kodu, będziesz szukać nowych sposobów wykorzystania kodów QR, aby połączyć się z klientami w świecie fizycznym i cyfrowym.
Krok pierwszy
Wszystko polega na znalezieniu generatora kodów QR. To nie jest takie skomplikowane… wystarczy zapytać Google.
Krok drugi
Tworzenie, projektowanie i łączenie kodu. Można go połączyć z dowolnym adresem URL, w tym z Facebookiem, YouTube, LinkedIn, Instagramem i innymi mediami społecznościowymi, aby uzyskać natychmiastowy dostęp do treści, do których chcesz, aby Twoi użytkownicy mieli dostęp.
Istnieją dwa rodzaje kodów QR: statyczny kod QR i dynamiczny kod QR.
Statyczny kod QR jest stały, co oznacza, że zapisane w nim dane nie mogą być zmienione.
Dynamiczny kod QR może być w każdej chwili edytowany.
Możesz być kreatywny ze swoim kodem QR, dodając kolor, logo firmy, a nawet … animację.
Krok trzeci
Przetestuj swój kod QR. Brzmi to oczywiście, ale warto o tym pamiętać. Chodzi o to, że Twój kod QR wysyła użytkowników do właściwego miejsca. Jest to szczególnie ważne, jeśli używasz statycznego kodu, ponieważ nie będziesz mógł go edytować.
Krok czwarty
Śledź wydajność swojego kodu QR. Możliwe jest analizowanie wydajności tworzonych przez Ciebie kodów poprzez monitorowanie ilości ruchu pochodzącego z nich, a także działań, które użytkownicy rozważają po dotarciu do Twojej witryny lub innego miejsca, do którego ich doprowadziłeś.
Krok piąty
Spraw, aby Twój kod QR był dostępny dla każdego. Jeśli potrzebujesz skanera lub specjalnej aplikacji, aby Twój kod zadziałał, znacznie ograniczysz liczbę osób, które będą Cię śledzić. Zrób to w sposób agnostyczny dla smartfonów, tak aby każdy mógł zeskanować kod QR swoim smartfonem. Wyeliminuj wszystkie niepotrzebne komplikacje. Prostota jest twoim hasłem przewodnim.
Kim są użytkownicy kodów QR?
Na pytanie „Kto używa QR Codes?” lepiej odpowiedzieć przeciwną tezą: „Kto ich nie używa?”. Z QR Code może korzystać każdy, niezależnie od aktywności. Dostęp jest dziecinnie prosty i upraszcza życie…
Dlaczego warto używać kodu QR?
Kiedy już stworzysz kod QR, zobaczysz, jak bardzo możesz być kreatywny. Nawet sklep spożywczy w głębi Poski znajdzie powód, by wykorzystać kod QR… Wystarczy, że ich klienci zeskanują kod i pójdą tam, gdzie chce sklepikarz. Inne przykłady wykorzystania QR Code:
- Na papierowej ulotce kierującej klientów do strony internetowej,
- Kod rabatowy,
- Link do Google Maps,
- Link do aplikacji mobilnej,
- W menu restauracji, do natychmiastowego zamówienia,
- Jako CTA (call to action) w reklamie,
- Na wizytówce
Wszechobecność smartfonów sprawia, że informacja jest jednym z najważniejszych czynników dla konsumentów chcących kupić dany przedmiot. Dzięki kodom QR można zaoferować informacje o dowolnym produkcie lub usłudze i uczynić je natychmiast dostępnymi dla każdego. To proste, bardzo tanie i … może być bardzo opłacalne, nawet dla małej firmy.