W świecie biznesu, podobnie jak i w życiu codziennym, chcemy robić interesy z osobami, które znamy, lubimy i którym ufamy. Jednym z głównych powodów, dla których wiele firm tworzy blogi, jest budowanie zaufania z klientami w celu generowania sprzedaży.
Jeśli przyjrzymy się bliżej naszym własnym nawykom konsumenckim, ma to sens: nie podejmujemy decyzji zakupowych wyłącznie na podstawie funkcji czy ceny. Nasze decyzje oparte są również na :
- Związku, jaki czujemy z marką
- Zaufaniu, jakim obdarzamy markę
- Zaufaniu, jakim darzymy ludzi, którzy tworzą lub sprzedają produkt
- Blogi i podcasty to świetne sposoby na połączenie się z potencjalnymi klientami.
Zamieszczając regularnie treści na blogu, zmieniasz wyobrażenia swoich czytelników, dostarczasz im informacji, wiedzy. Ludzie poznają cię i ufają ci.
Pytanie brzmi: jak możesz przyspieszyć proces zdobywania zaufania czytelników? Zastanówmy się nad tym przez chwilę…
Zaufanie wymaga czasu
Budowanie zaufania z potencjalnymi klientami, zwłaszcza w Internecie, wymaga czasu. Większość z nas nie reaguje natychmiast na kogoś przy pierwszym spotkaniu. Musimy się „ogarnąć”, jak to się mówi… a to wymaga czasu.
Na swoim blogu nie ma sensu próbować szybko budować zaufania. Zamiast tego pomyśl najpierw o zbudowaniu solidnych fundamentów.
Musisz pracować, aby zdobyć zaufanie
Pomyśl o ludziach, którym najbardziej ufasz w prawdziwym życiu. Teraz zadaj sobie pytanie, dlaczego im ufasz. Dla nas to wszystkie małe interakcje, które mieliśmy z nimi, czasy, kiedy byli hojni, wiarygodni, uczciwi, odpowiedzialni i wierni swojemu słowu. W przypadku bloga obowiązuje ta sama zasada. Z czasem to właśnie te małe rzeczy prowadzą do tego, że Twoi czytelnicy Ci ufają. To Twoje doświadczenie w tworzeniu wartościowych, przydatnych, spójnych i wiarygodnych treści zbuduje to zaufanie.
Dlatego wszystko, co publikujesz na swoim blogu, powinno dostarczać czytelnikom wartości i poprawiać ich życie, jednocześnie poruszając ich problemy.
Za każdym razem, gdy publikujesz nowe treści na swoim blogu, pomyśl przez chwilę i zadaj sobie pytanie: „Jak zamierzam tym artykułem zmienić życie mojego czytelnika?”. Jak to zrobić? Na przykład można:
- Przekazać im nowe informacje
- Dzielić się wiadomościami związanymi z Twoją branżą
- Pomaganie im zrozumieć, że nie są sami
Jeśli nadal będziesz pisał angażujące treści, które dotyczą problemu Twoich odwiedzających, z czasem zbudujesz prawdziwą więź i zdobędziesz zaufanie czytelników.
Chcesz, aby zaufanie czytelników przyszło naturalnie. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci się tam dostać:
To, co mówią o Tobie inni, ma ogromne znaczenie!
Czy słyszałeś o dowodzie społecznym?
Zapewne sam już tego doświadczyłeś. Jesteśmy skłonni założyć się, że regularnie czytasz aktywny blog, który ma wielu czytelników… W tym nawyku na pewno jest element dowodu społecznego. Aby wykorzystać dowód społeczny, skup się na budowaniu społeczności i angażowaniu swoich czytelników. Gdy dojrzeje, Twoja społeczność będzie składała się z osób, które będą skłonne Ci zaufać. Innym sposobem na uzyskanie dowodu społecznego jest skłonienie wpływowych osób do rozmowy z Tobą, mówienia o Tobie lub publicznego zaufania. Jak to zrobić? Przeprowadzając wywiady z influencerami na swoim blogu, zamieszczając na nim większy wpis na ich cześć. Te działania nie gwarantują oczywiście zaufania, ale pomagają sprawić, że ludzie poczują się bardziej skłonni do zaufania Tobie.
Zaufanie zdobywa się szybciej, gdy jest ono wzajemne
Zgodnie z umową, ludzie robią interesy z tymi, których znają i którym ufają. Działa to również w drugą stronę. Ludzie chętniej robią z Tobą interesy, gdy czują, że ich znasz, lubisz i ufasz. Aby to zrobić, musisz poznać swoich czytelników. Jak wyglądają? Jaka jest ich demografia? Jakim językiem się posługują? Aby je kochać, trzeba być autentycznym. Swoją drogą, czy naprawdę kochasz swoich czytelników? Ta autentyczna miłość jest miłością, którą darzymy mężczyzn i kobiety, którzy regularnie nas śledzą. To właśnie miłość pozwala nam iść do przodu i dalej się rozwijać. Jeśli pewność siebie, którą okazujesz swoim czytelnikom, może być odebrana jako bezbronność, nie wahaj się podzielić się tym, jak czujesz się z problemem, z którym się borykają i jak chcesz pomóc im również go pokonać.
Jak tworzyć budujące zaufanie treści na blogu?
Tworząc treści na bloga, wybierz odpowiedni ton i użyj osobistego języka, aby zbudować zaufanie.
Nie bój się mówić o wrażliwości, wspominając o obszarach, w których wciąż się uczysz, o obszarach, w których wciąż popełniasz błędy i o odpowiedziach, których jeszcze nie masz. Ta podatność pokazuje czytelnikom, że im ufasz, odsłaniając siebie.
Twórz treści na blogu, które zawierają osobiste akcenty lub, jeszcze lepiej, opowiadają historię. Nie ma potrzeby wchodzenia w zbyt wiele osobistych szczegółów, ale spróbuj stworzyć połączenie.
Jeśli chcesz zdobyć zaufanie czytelników poprzez swojego bloga, sam musisz być godny zaufania. Bądź transparentny wobec swoich czytelników, działaj uczciwie, traktuj ich z szacunkiem i przede wszystkim dotrzymuj obietnic.
Zaufanie swoich czytelników, raz zdobyte, trzeba utrzymać. Budowanie zaufania trwa lata… i sekundy, by je stracić. Pomyśl o tym!
W przypadku projektu tworzenia bloga, skontaktuj się z naszą agencją, która rozumie Cię i pomaga Ci się rozwijać.