Od video marketingu po wydarzeń w cztery oczy, kanały marketingowe zmieniły się w dużym stopniu. Mamy nie tylko nowe sposoby angażowania klientów, ale mamy też więcej kanałów, do których klienci są przyzwyczajeni w pierwszej kolejności.
Marketing wielokanałowy to proces wykorzystywania różnych kanałów komunikacji marketingowej online i offline do kierowania i angażowania klientów. W ten sposób, używając więcej niż jednego kanału, możesz stworzyć solidną obecność w różnych spektrach, jednocześnie docierając do swoich odbiorców w różnych miejscach.
Dlaczego marketing wielokanałowy jest tak ważny?
Pytanie raczej powinno brzmieć, dlaczego jest tak ważne, aby mieć plan marketingu wielokanałowego? Firmy wprowadzające w życie udaną strategię wielokanałową pozwolą im być na szczycie konkurencji, jednocześnie generując więcej zysków.
Najlepsze kanały marketingu cyfrowego, takie jak Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn itd., to kanały, z których musisz korzystać jednocześnie, ponieważ jeśli wybierzesz tylko jeden, możesz przegapić dobre okazje.
Tworzenie wiodącej strategii marketingu wielokanałowego
Istnieją pewne aspekty, nad którymi należy pracować, jeśli chcesz z powodzeniem zarządzać więcej niż jednym kanałem marketingowym jednocześnie. Kluczowe jest nie tylko przyciąganie odbiorców poprzez różne kanały, ale również istnieje potrzeba ich skoordynowania, aby uruchomiły właściwy przekaz we właściwym czasie.
W tym celu przygotowaliśmy listę wskazówek, które pozwolą Ci skupić się na tym, co ważne.
- Dostosuj sposób prezentacji swojego głównego przekazu do różnych kanałów.
- Zwróć szczególną uwagę na przekaz, który uruchamiasz w różnych kanałach.
- Czy kluczowe pojęcia są takie same na każdym kanale?
- Czy trzyma się tak ściśle, jak to tylko możliwe?
Zdajemy sobie sprawę, że nie jest już możliwe, aby mieć ten sam skrypt dla każdego kanału, ale przynajmniej możesz wykorzystać ten sam „lingo”. Twój zespół sprzedaży, zespół mediów społecznościowych, PR i zespół marketingu cyfrowego będą musiały współpracować, aby dostosować swój przekaz.
Ustal priorytety swoich kanałów
Ponieważ nie możesz zaoferować wszystkiego wszystkim w tym samym czasie, musisz ustalić priorytety. Ustalanie priorytetów jest tutaj prawdziwą potrzebą. Aby odnieść sukces, śledź te kanały, które generują ROI i zaangażowanie oraz dostosuj te kanały które są tymi podstawowymi.
Spójrz na te kanały, które mają sens dla Ciebie i Twojej firmy, ale także zastanów się:
- Jak łatwo jest Twojej firmie dostarczyć wiadomość do grupy docelowej?
- Oceń, czy komunikat, który zamierzasz wprowadzić na rynek, jest łatwy do osiągnięcia przez Twoją podstawową grupę odbiorców.
- Zbadaj najpierw, czy zanim to nastąpi, musisz nieco dokładniej zbadać swoich klientów.
- Jak opłacalna jest dostawa?
- Przyjrzyj się różnym opcjom, które masz do dyspozycji, aby odpowiednio dostarczyć swój przekaz.
- Czy koszty mają sens?
- Czy określony kanał jest lepszy dla Twojego celu niż inne?
- Jak prawdopodobne jest, że klient kupi korzystając z tego kanału?
- Przeanalizuj każdy kanał z osobna, aby mieć jasny pogląd na efekt, jaki może przynieść Twój przekaz.
Stale angażuj się w sprawy swoich klientów
Musisz „posiadać” długoterminową relację zaangażowania klienta z pierwszymi nabywcami, aby zbudować ich lojalność i zaufanie. Użyj formularzy na swojej stronie, mediów społecznościowych i spersonalizuj kampanie e-mailowe. Kieruj interakcje, które pozwolą na uzyskanie zadowolenia klienta. Pamiętaj, że im bardziej spersonalizowany jest twój przekaz, taki jak promocyjny e-mail lub reklama na Instagramie, tym bardziej przyciągnie potencjalnych klientów.
Wskaż lidera lub stratega do zarządzania każdym kanałem
Jak wspomniano powyżej, zarządzanie więcej niż trzema kanałami w tym samym czasie może być czasem niemożliwe. W związku z tym chciej jak najlepiej wykorzystać potencjał kanałów, jednocześnie odpowiednio nimi zarządzając.
Tutaj do gry wchodzi strateg. Posiadanie stratega mediów społecznościowych lub planisty jest kluczowe, aby zadbać o każdą kampanię wielokanałową.
Użyj kombinacji kanałów, aby dotrzeć zarówno do zewnętrznych, jak i wewnętrznych odbiorców. Za każdym razem, gdy pracujesz nad uruchomieniem nowej kampanii, powinieneś wykorzystać minimum treści organicznych, płatnych, wyszukiwania, mediów i komunikacji wewnętrznej. Te kanały są niezbędne, więc musisz upewnić się, że ogarniasz je wszystkie. Tymczasem inne formy marketingu, takie jak marketing konwersacyjny, mogą zrobić bałagan w twojej ogólnej strategii.
Śledź swoją analitykę
Wreszcie, zachowaj wyraźny zapis tego, jak działa twoja analityka. Dokładnie sprawdź, które części strategii nie działają zgodnie z oczekiwaniami i zastanów się, jak możesz je poprawiać. Wykorzystaj te dane, aby dostrzec nowe potencjalne możliwości zaangażowania obecnych odbiorców, a także znaleźć nowy segment do targetowania. Nigdy nie wiesz, ile możliwości tracisz!