Nowy indeks Google „Mobile-first” może zacząć obowiązywać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. W efekcie strony, które są niekompatybilne lub zbyt ubogie na urządzeniach mobilnych, mogą przestać pojawiać się w wynikach wyszukiwania zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych.
W ciągu ostatnich kilku lat Google stale podkreśla treści dostosowane do urządzeń mobilnych: strony kompatybilne z urządzeniami mobilnymi otrzymały priorytet w mobilnych wynikach wyszukiwania, pojawienie się formatu strony AMP na telefonach komórkowych itp. Firma z Mountain View dostosowuje się w ten sposób do nowych zastosowań internautów, którzy są obecnie bardziej przyklejeni do swoich smartfonów lub tabletów niż do komputerów typu (desktop).
Najnowszym osiągnięciem jest ogłoszenie w zeszłym miesiącu rychłego nadejścia nowego indeksu Mobile-first (obecnie testowanego). Witryny, które nie przewidziały tego przewrotu, ryzykują utratę pozycji w wynikach wyszukiwania, także na komputerze. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, jest jeszcze czas, aby uczynić swoją stronę przyjazną dla urządzeń mobilnych. Istnieją różne możliwości:
- dynamiczna strona serwująca (różne treści dla telefonów komórkowych, ale z tym samym adresem URL)
- strona adaptacyjna lub responsywna (identyczna dla urządzeń stacjonarnych i mobilnych)
- strona mobilna proponowana w subdomenie (takiej jak m.site.com).
Niezależnie od tego, jaką opcję wybierzesz, oto punkty, na które należy uważać, aby przewidzieć nadejście Mobile-first:
Podsumowanie
- Sprawdź kompatybilność swojej strony w wersji mobilnej.
- Nie wprowadzaj zbyt mało treści na stronę w wersji mobilnej.
- Sprawdź swoje dane strukturalne w wersji mobilnej.
Tagi kanoniczne: bez zmian
Sprawdź kompatybilność swojej strony w wersji mobilnej
Strony responsywne lub dynamicznie serwujące nie powinny być zbyt dotknięte nowym indeksem. Rzeczywiście, treść jest taka sama zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Niemniej ważne jest sprawdzenie, czy nie ma przeszkód technicznych, na przykład za pomocą narzędzia Google Test My Site.
Można też skorzystać z funkcji Explore as Google w Google Search Console, wybierając wersję na smartfony. Na koniec nie zaniedbuj czasu ładowania strony na komórkach (podawanego przez Test My Site).
Nie czyń swojej strony zbyt ubogiej w treści w wersji mobilnej
Dzięki indeksowi Mobile-first sytuacja się zmieni. To właśnie zawartość wersji mobilnej będzie miała priorytetowe znaczenie dla rankingu stron w wynikach wyszukiwania na komórce i komputerze.
W efekcie zbyt okrojona strona mobilna szybko zostanie zdeklasowana w wynikach wyszukiwania. I to niezależnie od wybranej wersji mobilnej strony (z tym samym adresem URL lub nie). Dlatego tak ważne jest, aby jak najwięcej treści umieszczać w sieci w wersji mobilnej. Ukierunkowanie na specyficzne potrzeby internautów w mobile i priorytetowe dobranie istotnych treści strategicznych (tekst + obrazy).
Sprawdź swoje dane strukturalne w wersji mobilnej
Sprawdź obie wersje strony za pomocą narzędzia Google Structured Data Test Tool.
Szczególny przypadek stron mobilnych z innym adresem URL (typu m.site.com)
Dzieje się tak w przypadku utworzenia dwóch różnych stron, o różnych adresach URL: jedna dla mobile (m.strona.pl), druga dla desktop (www.strona.pl).
Dla stron m.site.com: nie zaniedbuj backlinków, które wskazują na wersję mobilną. Pamiętaj o walidacji strony mobilnej w Search Console (jeśli adres URL jest inny) i sprawdzeniu dostępności swojej strony w wersji mobilnej.
Tagi kanoniczne: bez zmian
Kontynuuj używanie tagów kanonicznych. Nowy indeks Mobile-first nie powinien wpływać na tagi kanoniczne. Tak stwierdził Gary Illyes (analityk trendów standupowych w Google) w tweecie z 5 listopada:
Jak widać, obecnie niezbędne jest posiadanie zoptymalizowanej i odpowiednio bogatej w treść strony mobilnej, niezależnie od medium, z którego korzysta użytkownik. Jest to konieczność, zarówno dla zagwarantowania satysfakcjonującego doświadczenia użytkownika, jak i dla zapewnienia dobrych referencji strony.
John Mueller, rzecznik SEO w Google, zapowiedział 13 stycznia na hangoucie, że wyszukiwarka będzie ostrzegać webmasterów, których strony nie są kompatybilne z urządzeniami mobilnymi, prawdopodobnie zostaną dotknięte nowym indeksem Mobile-first, wysyłając wiadomość za pośrednictwem Google Search Console.