Za firmami odnoszącymi sukcesy w marketingu i komunikacji zawsze stoi dobrze przemyślany plan marketingowy. Philips, Neonet, Apple, Media Expert… żadna z tych firm nie pomyślałaby o uruchomieniu jakiejkolwiek kampanii bez wcześniejszego opracowania solidnego i przemyślanego planu marketingowego.
Podczas gdy duże firmy będą rozprzestrzeniać swoje pomysły na setki stron, mniejsze firmy będą zadowolone z mniejszego planu marketingowego, ale nadal obejmują wszystkie ważne punkty. Jakie są korzyści z tworzenia planu marketingowego i jak stworzyć plan marketingowy?
Jakie są zalety tworzenia planu marketingowego?
Dla niektórych firm, zwłaszcza tych, które się spieszą, tworzenie planu marketingowego to daremne, czasochłonne, a czasem… niepotrzebne ćwiczenie. Ale jeśli spojrzeć na cel planu marketingowego, to ma on sens:
- Jest to punkt, wokół którego można się zgrać, jeśli chodzi o skupienie się na sprawach zasadniczych. Jak wiele projektów kończy się niepowodzeniem, ponieważ jeden lub drugi z uczestników poszedł w kierunku przeciwnym do pierwotnego planu? Ponadto, jeśli masz wieloosobową firmę, opracowanie planu marketingowego będzie spawać jednostki razem jako zespół zaangażowany w ten sam cel.
- Przypomina o kierunku, w którym należy podążać oraz o wskaźnikach sukcesu dla Twojego projektu. Jak żeglarz bez mapy czy GPS, tak projekt bez planu marketingowego jest skazany na porażkę.
- Stanowi ona zbiór instrukcji, jak prowadzić działalność gospodarczą. Przypomnij sobie pierwszy rower swojego dziecka, pierwszy mebel z Ikei, pierwszą maszynę do liczenia… do produktu zawsze dołączona była instrukcja. Plan marketingowy wymaga introspekcji na temat tego, jak działa Twój biznes i zmusza Cię do rozpatrzenia ich w taki sposób, aby wszystkie idealnie ze sobą współgrały.
- Twoje pomysły są zapisane. Wyobraźmy sobie dyrektora finansowego: czy musi on zapamiętywać liczby, pamiętać je w głowie? Oczywiście zapisuje je, aby później móc do nich wrócić lub przedstawić i podzielić się nimi. W przypadku planu marketingowego zasada jest taka sama: Twój plan jest zapisany czarno na białym, co pozwala Ci go wykorzystać w odpowiednim czasie i z odpowiednimi ludźmi.
- Stymuluje myślenie na wysokim poziomie, zmuszając do cofnięcia się i spojrzenia na swoją firmę, klientów, konkurencję i biznes jako całość.
Kroki do sformułowania solidnego i kompleksowego planu marketingowego
Złożenie solidnego i kompleksowego planu marketingowego wymaga przemyślenia, a przede wszystkim strategii krok po kroku, którą przedstawiamy poniżej:
Sformalizuj swoją strategię cyfrową
Patrząc na swój projekt jako całość, nakreśl pełny obraz sytuacji, w postaci analizy SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia). Nie pomijaj niczego, uwzględnij szczegóły.
Następnie określ jak najdokładniej swoje persony nabywcy. Pogrupuj je w segmenty docelowe i dla każdego z nich określ specyficzne podejście.
Następnie zdefiniuj swoją własną propozycję wartości. Oznacza to odpowiedź na pytanie: jak będę się wyróżniał na tle konkurencji?
Ustalenie harmonogramu działań
Mając strategię cyfrową na miejscu, musisz teraz pomyśleć o sporządzeniu planu, a w szczególności o tym, jak wprowadzić go w życie pod względem harmonogramu. Na harmonogramie wskaż działania, które należy podjąć, zależności pomiędzy poszczególnymi działaniami oraz osoby odpowiedzialne za zadania do wykonania.
Zdefiniuj dźwignie sukcesu dla swojej strategii cyfrowej, aby pozyskać ruch, masz do dyspozycji trzy dźwignie:
- Media, nad którymi masz kontrolę (własna strona internetowa, sieci społecznościowe itp.).
- Płatna reklama (w szczególności AdWords)
- Influencerzy i inne sposoby na promowanie swojej widoczności bez płacenia za reklamę
- Aby oszacować budżet, trzeba będzie określić koszt za lead i wybrać najbardziej odpowiednie media, aby zmaksymalizować swój przekaz. Wydatki zostaną następnie uszeregowane według oczekiwanego zwrotu z inwestycji.
Zintegruj swój plan generowania leadów z planem marketingowym
Ostatecznym celem Twojego planu marketingowego jest generowanie nowych klientów i zatrzymanie tych istniejących. Oznacza to generowanie wysokiej jakości leadów, które następnie trzeba konwertować. Musisz zrozumieć i ocenić podróże klientów, aby móc je zoptymalizować w razie potrzeby, aby uzyskać najwięcej leadów. Podczas dokładnej analizy może się okazać, że brakuje pewnych elementów, takich jak treść, wezwania do działania (CTA), strony docelowe itp.
Uczyń optymalizację współczynnika konwersji częścią swojego planu marketingowego
Po rozpoczęciu działań, twój plan działania powinien pozwolić ci na rewizję elementów, które są na miejscu. Przez cały czas należy pamiętać, że sieć jest aktywnym medium i zmiany mogą być wprowadzane w miarę potrzeb. Jeśli twoje strony nie konwertują odwiedzających w leady, muszą zostać przeprojektowane. W związku z tym konieczne jest włączenie optymalizacji współczynnika konwersji do planu marketingowego.
Jednocześnie zaplanuj wiodące działania pielęgnacyjne, aby doprowadzić je do dojrzałości. Automatyzacja jest ciekawą dźwignią, podobnie jak przychodzący marketing: dostarczając swoim leadom wysokiej wartości dodatniej, pozycjonujesz swoją firmę jako poważnego i wiarygodnego gracza w oczach przyszłych klientów. Im lepsza początkowa relacja, tym większa szansa na konwersję leadów w prospekty, a następnie w klientów.